Olin ruokalassa pitkän pöytäjonon päässä lopettelemassa syömistäni. Vieressäni istui kurssiltamme Varpu. Olimme harvakseen vaihdelleet sanoja keskenämme.

Rii käveli toiselta puolelta salia eteeni ja sanoi:

- Näytät hyvältä.

Meinasin punastua. Tuskin kukaan oli sanonut minulle samoja sanoja. Varpu huomasi Riin ja minun "välillä olevan jotain". Hän oli saanut murkinat sisäänsä ja hienotunteisesti poistui. Minulla meinasi olla parin suupalan syömisessä vaikeuksia. Pelkäsin käsieni hikoavan ja rupeavan vapisemaan ja haarukan siirtämisen suuhun käyvän nykimällä. Selvisin Riin katseen alaisuudessa miten kuten ruokailun loppuun.

Pöydän vastapuolelle istuutunut Rii kertoi linjansa mukana käyneensä tapaamassa jotain miestaiteilijaa sen kotona. Rii oli innostunut joko miehen taiteesta tai miehestä tai molemmista. Rii oli niin kuumissaan, että sanoi harkitsevansa palaamista tuon miekkosen luo.

 

Taas oli oppitunnit pulkassa. Päivällinen mutkitteli vatsassa. Illan vapaus oli koittanut. Kannoin kameraa kädessäni. Käpsehdin opiston käytäviä pitkin galleriaan. Näin Riin maalaamassa naisen rintakuvaa.

Näppäsin kuvan Riistä työssään. Sitten Rii istuutui jakkaralle katselemaan maalaustaan. Hänen luomustaan katsellessaan otin hänestä kuvan. Seuraavaksi otin kuvan maalauksestaan. Ihmettelin kun sain kuvata ilman hanttiin panemistaan. Hän suhtautui luontevasti, lähes välinpitämättömästi häärimiseeni.

Galleriassa teki työtään muitakin kuin Rii. Ne katselivat minun Riin ympärillä hyörimistäni.

Kävin näpsimässä kuvia varaston jatkeena olevissa työtiloissakin.

Itseäni oli valokuvattu viimeksi opistoon saapuessani. Kuvaus oli tapahtunut Mämmi-salissa ikkunan vieressä. Meidät oli haluttu ikuistaa koulun arkistoon. Rintaotokseni nähtyäni minua oli hävettänyt. Pyöreät kasvoni olivat vaikuttaneet pöheisiltä. Kuvassani oli ollut rappiolle itsensä juoneen näköä.